Contact

CRM en apps in SAP Business one: sneller en makkelijker verkopen

Verkopers en andere commercieel medewerkers bij handelsbedrijven konden hun hart ophalen bij de parallelsessie over CRM for Outlook en apps in SAP Business One. Laagdrempelige oplossingen, die het werk een stuk makkelijker en sneller kunnen maken. De deelnemers kregen van SAP-consultant Jeroen de Greef uitleg en zagen demo’s van CRM for Outlook, de MailChimp-koppeling en mobiele apps van SAP. De sessies werden gegeven tijdens de AGION Klantendag’18.

CRM for Outlook

De aftrap was voor CRM for Outlook, een praktische oplossing waarmee de verkoopmedewerker vanuit Microsoft Outlook het ERP-systeem SAP Business One kan gebruiken en aansturen. Tijdens de sessie kwamen vier veel gebruikte toepassingen voorbij.

Klantinformatie raadplegen
Allereerst biedt CRM for Outlook de medewerker in zijn e-mailomgeving een actueel overzicht van de klant met gegevens direct afkomstig uit SAP Business One. Adresgegevens, kaart en route, telefoonnummers, klantgroep, saldi; alle relevante informatie is direct voorhanden zonder Outlook te hoeven verlaten. Zijn er openstaande klantorders of service-aanvragen? Vervallen facturen? Ook deze gegevens kunt u gelijk inzien, zonder dat u hoeft te schakelen tussen Outlook en SAP.

Vanuit Outlook gegevens in SAP bijwerken
Behalve het inzien van klantgegevens kan de verkoopmedewerker vanuit Outlook SAP ook taken laten uitvoeren in realtime. Voorbeelden hiervan zijn het creëren en beheren van relaties en het toevoegen van nieuwe gegevens (bijvoorbeeld een e-mailadres) aan de stamkaart van de klant vanuit Outlook. Door de gemakkelijke en tijdbesparende werkwijze is de drempel lager om gegevens bij te werken, en is uw administratie dus vollediger en actueler.

Creëer activiteiten en andere documenten in SAP
Een andere handige toepassing is het creëren van documenten in SAP, rechtstreeks vanuit Outlook. E-mails en andere documenten kunt u als bijlage bundelen in een activiteit in SAP, die u terugziet in een persoonlijk overzicht met to-do’s in het onderdeel Relatiebeheer van SAP Business One. Zo kunt u acties tijdig en adequaat opvolgen en heeft u overzicht van wat er eerder is besproken.

Integratie met Outlook-agenda
De integratie met de Outlook-agenda was het laatste punt dat voorbijkwam. Doordat u alle afspraken en acties in één oogopslag in beeld heeft, is de kans kleiner dat u iets vergeet en ervaart u meer gemak en rust.

MailChimp-koppeling

MailChimp is een tool voor het beheren en uitvoeren van e-mailmarketingcampagnes. De koppeling synchroniseert Mailchimp-contacten met contactpersonen in SAP Business One. U kunt de mailinglijsten samenstellen in SAP en importeren in Mailchimp. Gebruikers kunnen zich via MailChimp in- en uitschrijven, wat via de koppeling weer terechtkomt in SAP. Ook kunt u eenvoudig bounce- en unsubscribe-rapporten genereren en hiermee uw administratie actualiseren.

Mobiele SAP-apps

Tijdens de sessie kwamen diverse mogelijkheden voorbij om met uw smartphone gegevens in SAP Business One te raadplegen en bij te werken.

SAP Business One HANA Sales App
De SAP Business One HANA Sales App is primair bedoeld voor verkoopmedewerkers die veel onderweg zijn. De Sales App ondersteunt het hele verkoopproces. Zo is de actuele voorraad inzichtelijk en kan een offerte direct worden omgezet naar een order. Maar denk ook aan het beheren van klanten en prospects, activiteiten plannen en kpi’s raadplegen. Een groot voordeel is dat deze app ook offline te gebuiken is; de app onthoudt alle wijzigingen en synchroniseert deze als er weer verbinding is met SAP Business One.

De SAP Business One HANA Sales App is beschikbaar voor SAP Business One HANA vanaf versie 9.2 PL 04. De app is er voor zowel iOS en Android en is gratis te downloaden.

SAP Business One App
SAP Business One App biedt meer overzicht en is hiermee minder toegespitst op de verkoopmedewerker. In tegenstelling tot bovenstaande app is deze niet offline bruikbaar. De belangrijkste mogelijkheden zijn:

  • Ontvang alerts
  • Bekijk gevisualiseerde informatie
  • Creëer en actualiseer verkoopdocumenten en service calls
  • Beheer contactpersonen en activiteiten
  • Raadpleeg de actuele voorraad

Ook deze app werkt op iOS- en Android-smartphones. De app is compatible met SAP Business One 9.1 PL05 (SQL en HANA) of hoger.

Meer over de AGION Klantendag’18

In deze blog zagen we dat CRM for Outlook en SAP-apps het werk van met name commercieel medewerkers een stuk makkelijker en sneller kunnen maken en direct waarde toevoegen. Wilt u meer weten over deze oplossingen? Neem dan contact met ons op.

Wilt u meer weten over de inhoud van de AGION Klantendag’18? Bekijk dan onze terugblik. Volg ons gelijk op LinkedIn en andere social media (zie onderaan deze pagina) om nieuwe verslagen en nieuws niet te missen!

Cookie-instellingen
Fijn dat u er bent! We informeren u graag zo optimaal mogelijk en gebruiken hiervoor cookies. Stel ze hieronder naar wens in. Deze instellingen kunt u altijd weer wijzigen.