Zo werd webwinkel Lampdirect.nl groot

20 jan
Webwinkel Lampdirect.nl

Webwinkel Lampdirect.nl: 899 proces omzetstijging in 2 jaar tijd

Hoe maak je je webwinkel tot een succes? In de aanloop naar de Webwinkel Vakdagen vertelt Bram van der Linden van Lampdirect.nl in Baaz Magazine hoe hij in twee jaar tijd een omzetstijging van 899 procent wist te realiseren. De gouden sleutel: een flexibel softwaresysteem.

Webwinkel Vakdagen

Woensdag 22 januari en donderdag 23 januari stroomt de Utrechtse Jaarbeurs vol MKB-ondernemers die hun heil in de online retail zoeken tijdens de Webwinkel Vakdagen. Want scoren met een internetwinkel is lang niet zo gemakkelijk als het lijkt. Bram van der Linden weet daar alles van. Hoe heeft deze ambitieuze directeur van het Helmondse bedrijf zo’n forse omzetstijging weten te bereiken?

‘De bedrijfsstrategie van ons bedrijf Lampdirect.nl is 100 procent online retailing. Wij garanderen via de webwinkel een 24-uurs levering: van Turkije tot Californië. Die belofte moet je altijd nakomen. Ook als de vraag in sterke mate toeneemt’, zegt Bram van der Linden, algemeen directeur van Lampdirect.nl. Met de focus op de verkoop van lichtbronnen bestaat het assortiment momenteel uit LED-lampen, TL-lampen, spaarlampen en steeds meer armaturen waaronder TL-bakken en LED-panelen. Dit assortiment verkoopt het bedrijf via verschillende webwinkels binnen Europa en levert uit naar 24 landen over de hele wereld.

Logistiek en financiën

‘Om onze belofte aan de klanten te allen tijde na te komen, besteden we veel aandacht aan het stroomlijnen en automatiseren van onze bedrijfsprocessen’, legt Van der Linden uit. ‘Met zoveel webwinkels in meerdere Europese landen hebben we een grote behoefte aan solide tools. Denk aan hulpmiddelen voor webwinkels, planning, logistiek en financiën. Als dit niet zorgvuldig is ingeregeld, kun je het vergeten om een gezonde zaak op te bouwen.’

Magento en SAP

De webwinkels van Lampdirect.nl zijn gerealiseerd in Magento, een wereldwijd toegepast open source-pakket voor webshops. Magento is de nummer één webshop-software in de wereld en is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Bedrijven kunnen hiermee op professionele, flexibele en betaalbare wijze een of meerdere webwinkels opzetten. Bovendien is de software zeer flexibel, waardoor het makkelijk met het bedrijfssucces meegroeit, vindt Van der Linden. ‘Daarnaast zochten we een oplossing waarmee we de webshop konden integreren met alle kernactiviteiten van een mkb-onderneming. Met SAP Business One MKB-software heeft het bedrijf onder meer de financiële en logistieke afhandeling gekoppeld aan de webwinkelkoppeling van Magento.’

Informatie centraal

‘Lampdirect.nl heeft heel bewust geïnvesteerd in een totaaloplossing waarin alle informatie centraal beheerd wordt’, leg Jan-Mark Rosman, algemeen directeur bij Agion, een SAP Gold partner uit Rijssen, uit. ‘Uit ervaring weten we dat het naast elkaar gebruiken van diverse softwarepakketten groei vooral in de weg staat. Ze hebben nu gekozen voor een oplossing die schaalbaar is. Lampdirect.nl kan ermee eenvoudig functionaliteit en gebruikers toevoegen en beschikt daardoor op ieder moment over actuele financiële en logistieke gegevens om te analyseren.’

Locaties en administraties

Het nieuwe softwaresysteem stelt de ruim vijftig gebruikers in staat om vanuit meerdere locaties en administraties te werken. Dit houdt in dat er geen dubbele invoer nodig is en dat het bedrijf gebruik kan maken van een centrale uitlevering van de bestelde producten – zowel nationaal als internationaal. Hiermee kan de online lampenzaak zijn retail effectief inplannen, inzichtelijk maken, analyseren en uitvoeren. ‘Met meer dan honderdduizend terugkerende klanten, duizenden transacties per dag en uitlevering naar 24 landen, moet de IT-omgeving gewoon goed werken. We hebben nu een duidelijk systeem, dat bovendien is aan te passen op het moment dat er nieuwe ontwikkelingen zijn zoals groei en uitbreiding. Daar zijn we uiteraard erg blij mee,’ aldus Van der Linden.

Alles komt samen

‘Dit zijn de opdrachten waar je het voor doet’, voegt Rosman van Agion toe. ‘Tijdens zo’n traject komt alles samen: de bedrijfsprocessen, de techniek, de gebruikers en de eisen/wensen van de opdrachtgever. Bij Lampdirect.nl is het duidelijk dat software een groot struikelblok kan zijn als deze niet goed functioneert. Het is dus cruciaal om gebruiksvriendelijkheid, acceptatie en performance centraal te zetten. Is dit op orde, dan zijn organisaties in staat om de markt goed te bedienen en enorme omzetstijgingen te realiseren.’

Ga naar Baaz Magazine voor het hele artikel (20 januari 2014).