Weer groter webwinkelsucces door Sinterklaas en Kerstman

24 dec
webwinkelsucces

Webwinkelsucces opnieuw groter in aanloop naar kerst

Het snel groeiend aantal bestellingen van Sinterklaas en de Kerstman via het internet zorgen voor een nog groter webwinkelsucces dan voorgaande jaren. Webwinkels verwachten in de aanloop naar de feestdagen in totaal € 111 miljoen extra omzet. Dat is 39% bovenop de reguliere omzet. Vorig jaar was dit nog 32% extra omzet. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over online aankopen voor de kerstperiode.

Webwinkelsucces

Eerder deze maand bleek dat online retailers al gemiddeld 47% meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest verwachtten. De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas komt hiermee uit op € 140 miljoen. PostNL ziet het webwinkelsucces terug in 45% meer bezorgde pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek. De verwachting is dat de Kerstman en Sinterklaas samen ervoor gaan zorgen dat de omzet binnen e-commerce voor heel 2013 uitkomt rond de €10.5 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van 2012.

Webwinkel vast aankoopkanaal

Volgens Thuiswinkel.org doen webwinkels het erg goed tijdens Sinterklaas en Kerst. De webshop heeft een vaste plek verworven als aankoopkanaal. Consumenten kiezen massaal voor gemak, snelheid en 24/7 bestellen met de smartphone en tablet. Zo zijn zij 24/7 online en kunnen ze gemakkelijk en snel hun aankopen doen. Ook het afleveren van de pakjes is aanzienlijk sneller en flexibeler geworden dan een aantal jaar geleden, toen consumenten nog verontrust waren of de pakjes wel op tijd werden geleverd voordat de Sint kon aankloppen. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.

2013: 10,5 mld online omzet

Er wordt ieder jaar meer online gekocht. In de eerste helft van 2013 werd er in Nederland voor 5 miljard euro online gekocht, een stijging van 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Voor heel 2013 komt de omzet van webshops uit op 10,5 miljard, rekende de Thuiswinkel Markt Monitor voor. Ruim 8,8 miljoen Nederlanders winkelden in de eerste helft van 2013 online, waarbij ze gemiddeld € 568 uitgaven en € 109 per bestelling besteedden.

Bol.com

Een voorbeeld van een succesvolle webwinkel is Bol.com. Met een omzet van ruim 400 miljoen groeit de omzet van Bol.com, onderdeel van Ahold, ongeveer even hard als de online winkelbranche in zijn geheel. In de aanloop naar kerst klikken op de drukste momenten iedere seconde 7 mensen op ‘bestellen’.

Bronnen: Thuiswinkel.org, persbericht PostNL en ncr.next (23 december 2013)