Wat bedrijven nu nodig hebben? Simple.

15 dec

Eind 2009 had 5% van de wereldbevolking een smartphone in handen. Vier jaar later is dit gestegen tot 22%. Op dit moment bevinden zich zo’n 1,7 miljard mensen op sociale netwerken. De komende drie jaar zal dit aantal de 2,5 miljard overstijgen. Tegen 2020 zullen 5 miljard mensen toetreden tot de middenklasse en online komen, met 50 miljard apparaten die zijn aangesloten op “the Internet of Things”. Het wordt een digitaal netwerk van vrijwel alles. En cloud computing – een markt van €33 miljard in 2011 – zal groeien tot een markt van € 300 miljard in datzelfde tijdsbestek.

SAP Run Simple

De exponentiële toename van het aantal mobiele apparaten, social media, cloud technologie en de duizelingwekkende hoeveelheden data dat ze genereren, hebben de manier waarop we leven en werken flink veranderd. Sterker nog, 61% van de bedrijven melden dat de meerderheid van hun medewerkers slimme apparaten gebruiken voor vrijwel alles, van e-mail en projectmanagement tot het creëren van content.

Complexiteit

Hoewel al deze ontwikkelingen ons leven verbeterden en ons meer dan ooit tevoren mogelijkheden voor innovatie boden, versnelden zij ook de opkomst van een geheel nieuw probleem: ongekende en verlammende complexiteit.

De wereld is er zeker niet makkelijker op geworden.

Nog nooit hebben we zoveel geïnvesteerd in innovatie. Mensen werken harder dan ooit, maar eigenlijk bereiken we minder. In bijna iedere geavanceerde economie neemt de productiviteitsgroei af of daalt deze zelfs, volgens de OESO. Complexiteit wordt het meest hardnekkige probleem van onze tijd. Het is een epidemie van ongekende proporties die ons leven, ons werk en zelfs onze gezondheid beïnvloedt. Acht van de 10 kinderen denkt tegenwoordig dat het leven te ingewikkeld is. Een derde van werkende professionals ervaren gezondheidsproblemen als gevolg van stress door een overvloed aan informatie. En 62% is ervan overtuigd dat hun persoonlijke relaties te lijden hebben onder complexiteit.

Complexiteit betekent een enorme kostenpost.

De gevolgen voor onze mondiale economie en het bedrijfsleven zijn al net zo diepgaand. Het creëren van complexiteit heeft enorme hoeveelheden menselijk en financieel kapitaal gevraagd. Drieënzestig procent van de leidinggevenden draagt complexiteit aan als belangrijkste oorzaak voor stijgende kosten en als belemmering voor groei. De 200 grootste bedrijven in de wereld verliezen meer dan 10% van hun jaarlijkse winst als gevolg van de complexiteit – dat is meer dan € 190 miljard. Bovendien wordt vandaag de dag 40% van de managementtijd verspild aan onproductieve activiteiten die nooit een cent zullen bijdragen aan het bedrijfsresultaat.

Het antwoord is simple.

Hoewel technologie duidelijk bijdraagt aan het probleem, bevat het ook de oplossing. Een ander soort oplossing, gebaseerd op het idee dat geavanceerde technologie geen ingewikkelde technologie hoeft te zijn.

Een ander soort oplossing

In een wereld die is bevangen door complexiteit, wint simple. Het brengt duidelijkheid in plaats van verwarring, actie in ruil voor verlamming. Simple stelt bedrijven en organisaties in staat om opnieuw te bepalen hoe ze opereren, dwars door silo’s en gefragmenteerde processen. Eén platform om innovatie mogelijk te maken en schaal te vergroten. Zodat wij de enorme hoeveelheden gegevens van vandaag kunnen bijhouden en inzichten kunnen opdoen in real-time. Een platform dat hen helpt te ontdekken wat de toekomst te brengen heeft, zonder afleiding van wat nu gebeurt. Simple brengt gemak en het bereik van sociale netwerken om zaken te doen. Het neemt voor bedrijven de obstakels weg om effectief met elkaar samen te werken – van inkoop en bestellen tot factuur en betaling – naadloos en ongecompliceerd.

Als we alles simple maken, kunnen we alles.

Maar het bereiken van simple zal niet gemakkelijk zijn. Simple is moeilijk. En dan gaat het niet alleen over dingen gemakkelijker maken. Het gaat om het beheersen van de complexiteit die onvermijdelijk is, en deze om te zetten in een concurrentievoordeel. Simple zal nieuwe mogelijkheden voor innovatie en groei genereren. Nieuwe samenwerkingsverbanden in de netwerkeconomie smeden. Unieke voordelen voor kleine en middelgrote bedrijven creëren. Toeleveringsketens transformeren. Het wordt voor bedrijven eenvoudiger om betere oplossingen te implementeren, en voor mensen makkelijker om meer controle te krijgen over de complexiteit in hun leven.

Simple werken

De komende tijd zult u meer van AGION horen over de vele manieren waarop we kunnen helpen om bedrijven eenvoudiger te laten opereren door het verminderen en beheersen van complexiteit, dat de echte vijand van innovatie is. Simple gezegd: dit is wat bedrijven nu nodig hebben.