Snel groeiende bedrijven door meer inzicht en controle

28 okt
Snel groeiende bedrijven: van eenmanszaak tot miljoenenbedrijf

Snel groeiende bedrijven: van eenmanszaak tot miljoenenbedrijf!

Van eenmanszaak tot miljoenenbedrijf: we kennen allemaal verhalen over jonge ondernemers die vanuit de garage snel groeiende bedrijven zijn gestart die inmiddels miljoenen waard zijn. Wat maakt deze ondernemers nu zo succesvol? Zijn het hun creatieve ideeën? Of spelen meer factoren een grote rol bij de snelle groei? Uiteraard heeft een generatie aan bedrijven de top bereikt vanwege een onderscheidend en zeer slim idee. Toch zien we dat ook minder hippe ideeën tot enorme omzetten kunnen leiden.

Snel groeiende bedrijven met een helder plan

Een goed voorbeeld van een snel groeiend bedrijf is een Nederlandse tape-leverancier. De eigenaar van het bedrijf zag geen beperking in de landsgrenzen en al helemaal geen belemmering in de lagelonenlanden. Sterker nog, hij is de grootste concurrent van tal van Aziatische bedrijven in hun eigen land. De ondernemer beschikt over een groot doorzettingsvermogen en een duidelijk en helder groeiplan.

Uitzonderlijke serviceverlening

Maar wat deze leverancier echt onderscheidt van zijn concurrenten, is zijn uitzonderlijke serviceverlening. De ondernemer is van mening dat hij bijzondere flexibiliteit aan zijn klanten moet kunnen bieden. Op het moment dat klanten een order willen wijzigen, zitten ze niet te wachten op vertraging in de levering. Dus heeft de ondernemer het voor elkaar gekregen om wijzigingen te kunnen doorvoeren én op tijd te blijven leveren.

Controle door analyses te maken

Om die snelle groei mogelijk te maken, is een goed overzicht en uitstekende controle over de organisatie essentieel. De sleutel hiervoor was het inzetten van innovatieve, premium MKB-software. Als een van de eerste organisaties in Nederland en zelfs wereldwijd, heeft het bedrijf gekozen voor bedrijfssoftware waarmee zij supersnel analyses kunnen maken. Dankzij deze analytics-software hoeft de organisatie geen beslissingen meer op buikgevoel te nemen. En hoeven zij niet meer weken tot maanden te wachten op de juiste informatie. Zij kunnen hiermee juist realtime operationele, voorspellende en tekstuele analyses maken van enorme hoeveelheden gegevens. Denk bijvoorbeeld aan het direct opvragen van verkoopanalyses of financiële rapporten.

Zien waar het beter kan

Wat kun je nu precies met deze analytics software? De leverancier van tap kan bijvoorbeeld per direct achterhalen welk product goed liep binnen een bepaalde periode, postcode of een specifiek land. Ook kunnen ze opzoeken welke combinatie van producten ze al eens bij een klant hebben verkocht. Het bedrijf kan hierdoor precies zien waar de groeiontwikkelingen per regio zitten en daar vervolgens hun strategie op afstemmen. Bovendien kunnen ze allerlei analyses maken op basis waarvan ze interne verbeteringen kunnen aanbrengen. Op die manier kunnen ze snel doorgroeien en de Aziatische bedrijven voorblijven op het gebied van klantvriendelijkheid.

Innovatie

Dit voorbeeld geeft aan dat je als bedrijf een flinke groei kan realiseren nemen als het gaat om innovatief vermogen. Succesvolle Nederlandse organisaties blijken dan ook in staat te zijn om ideeën om te zetten naar resultaten. Het gebruiken van premium MKB-software is hiervoor een cruciale randvoorwaarde!

Bron: SAP Blogs